Jumaat, 7 Januari 2011

KEHIDUPAN PRESIDEN IRAN



Mahmoud Ahmadinejad, ketika di wawancara oleh TV Fox (AS) soal kehidupan peribadinya:

Berikut adalah gambaran Ahmadinejad yang belum tentu orang ketahui, dan pasti yang membuat orang ternganga dan kagum:

1. Saat pertama kali menduduki kerusi presiden, beliau menyumbangkan seluruh karpet Istana Iran yang sangat tinggi nilainya itu kepada masjid2 di Teheran dan menggantikannya dengan karpet biasa yang mudah dibersihkan.

2. Ia mengamati bahawa ada ruangan yang sangat besar untuk menerima dan menghormati tamu VIP, lalu beliau memerintahkan untuk menutup ruang tersebut dan menggantinya dengan ruangan biasa dengan 2 kursi kayu,
meski pun sederhana tetap nampak impresive.

3. Di kesempatan yang ada beliau bercengkerama dengan petugas kebersihan di sekitar rumah dan pejabat presiden.

4. Di bawah kepimpinannya, saat beliau meminta menteri2nya untuk datang kepadanya dan menteri2 tersebut akan menerima sebuah dokumen yang ditandatangani yang berisikan arahan2 darinya. Arahan tersebut terutama sekali menekankan para menteri2nya untuk tetap hidup sederhana dan disebutkan bahawa akaun peribadi mahu pun kerabat dekatnya akan diawasi, sehingga pada saat menteri2 tersebut tamat tempoh perkhidmatannya dan dapat meninggalkan pejabatnya dengan bersih.

5. Langkah pertamanya adalah ia mengumumkan kekayaan dan propertinya yang terdiri dari Peugeot 504 tahun 1977, sebuah rumah sederhana warisan ayahnya 40 tahun yang lalu di sebuah daerah Kumuh di Teheran. Akaun banknya yang hanya memaparkan gaji bulanannya sahaja.

6. Gajinya sebagai pensyarah di sebuah universiti hanya bernilai US$ 250.

7. Sebagai tambahan infomasi, presiden masih tinggal di rumahnya. Hanya itulah yang dimiliki seorang presiden dari negara yang penting baik secara strategi, ekonomi, politik, belum lagi secara minyak dan pertahanan. Bahkan ia tidak mengambil gajinya, alasannya adalah bahawa semua kesejahteraan adalah milik negara dan beliau bertugas untuk menjaganya.

8. Sesuatu yang membuat kakitangan presiden kagum adalah beg yg selalu dibawa presiden setiap hari selalu berisikan sarapan; roti berinti atau roti keju yang disiapkan isterinya dan memakannya dengan gembira, beliau juga menghentikan penyediaan makanan yang dikhususkan untuk sorang presiden.

9. Perkaral lain yang beliau ubah adalah pesawat peribadi presiden, beliau mengubahnya menjadi pesawat kargo sehingga dapat digunakan oleh masyarakat dan untuk dirinya, beliau meminta diterbangkan dengan pesawat terbang biasa dengan kelas ekonomi.

10. Beliau kerap mengadakan mesyuarat dengan menteri2nya untuk mendapatkan info tentang kegiatan dan kecekapan tugas yang sudah dilakukan, dan beliau mengenepikan protokol istana sehingga menteri2nya dapat masuk terus ke ruanganan istana tanpa ada halangan. Beliau juga menghentikan upacara kebiasaan seperti karpet merah, sesi foto, atau publisiti pribadi atau hal2 spt itu saat mengunjungi berbagai tempat di negaranya.

11. Saat menginap di hotel, beliau meminta diberikan kamar tanpa tempat tidur yg tidak terlalu besar karena beliau tidak suka tidur di atas katil, tetapi lebih suka tidur di lantai beralaskan karpet dan selimut. Apakah perilaku tersebut merendahkan martabat presiden? Bahkan Presiden Iran tidur di ruang tamu rumahnya sesudah lepas dari pengawal2 peribadinya pulang. Menurut akhbar Wifaq (Indonesia), foto2 yg diambil oleh adiknya, kemudian dihebahkan oleh media masa di seluruh dunia, termasuk Amerika.

12. Sepanjang solat, anda dapat melihat bahawa beliau tidak duduk di baris paling hadapan.

13. Bahkan ketika suara azan berkumandang, beliau terus mengerjakan solat walau di mana pun beliau berada meskipun hanya beralaskan karpet biasa.

Begitulah sedikit fakta mengenai kehidupan seorang pemimpin no.1 di Iran dan pemimpin Islam yang hebat.
Terima kasih kerana sudi membaca. Sekian..wasalam








1 ulasan: